Externe vertrouwenspersoon
Altijd een externe vertrouwenspersoon beschikbaar voor alle medewerkers
Altijd een externe vertrouwenspersoon beschikbaar voor alle medewerkers
Alles over een vertrouwenspersoon
Een vertrouwenspersoon is iemand met wie medewerkers van een organisatie in gesprek kunnen als ze grensoverschrijdend gedrag hebben meegemaakt. Een organisatie kan intern iemand aanwijzen die deze rol krijgt, een interne vertrouwenspersoon. Deze persoon volgt dan opleiding van een aantal dagen. Het is ook mogelijk om een extern vertrouwenspersoon in te huren. Op deze manier is er altijd een professional beschikbaar die geheel neutraal is, waardoor het voor medewerkers makkelijker is om hun verhaal te delen. Als issues die spelen op tijd worden besproken, voorkom je escalaties.
Wat doet een vertrouwenspersoon?
De werkzaamheden van een externe vertrouwenspersoon zijn afwisselend. De vertrouwenspersoon is er voor medewerkers wanneer zij grensoverschrijdend gedrag hebben ervaren. Grensoverschrijdend gedrag wordt onderverdeeld in een aantal categorieën:
- Agressie;
- (seksuele) Intimidatie
- Integriteitskwesties;
- Pesten;
- Discriminatie.
De vertrouwenspersoon vangt de medewerker op, biedt een luisterend oor en bespreekt samen met de melder de eventuele vervolgstappen richting een oplossing. Wanneer een medewerker een melding doet via Veilig en Vertrouwd neemt de vertrouwenspersoon binnen 24 uur (werkdagen) contact op voor een korte intake. Tijdens deze intake wordt het issue besproken en bepaalt de vertrouwenspersoon of dit een issue is dat binnen haar/zijn scope valt. Als dat het geval is wordt er een afspraak ingepland. Dit consult kan telefonisch zijn, online of fysiek. Net wat de melder wenst. Wanneer nodig verwijst de vertrouwenspersoon de melder door. Een voorbeeld; wanneer de vertrouwenspersoon tijdens de intake merkt dat het issue om een arbeidsconflict gaat, zal deze doorverwijzen naar een mediator.
Ongewenst gedrag
Medewerkers kunnen in gesprek gaan met een vertrouwenspersoon als ze ongewenst gedrag hebben ervaren. In sommige gevallen is het heel duidelijk dat grenzen zijn overschreden, maar in andere gevallen ligt dat ingewikkelder. Wanneer is gedrag grensoverschrijdend? In ieder geval heeft een medewerker zich onveilig en onprettig gevoeld bij bepaald gedrag van de ander. Het is wellicht geen waterdicht ezelsbruggetje, maar cabaretier Claudia de Breij bedacht hier het volgende voor: Als je twijfelt of je een bepaalde opmerking kunt maken of appje kunt sturen naar je collega; je kunt tegen je collega alles zeggen wat je ook tegen je moeder zou zeggen.
Burn-out
Een burn-out ontstaat wanneer iemand langdurig wordt blootgesteld aan stress. Wanneer je stress hebt stijgt het cortisol gehalte in je lichaam. Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Een verhoogd cortisol is een natuurlijke reactie van je lichaam als je bijvoorbeeld iets spannends moet doen of als je plotseling in een conflict bezeild bent geraakt. Na deze gebeurtenis daalt je cortisol gehalte en voel je meer ontspanning.
Wanneer je langdurig onder stressvolle omstandigheden werkt zakt je cortisolgehalte niet meer. Je kunt niet meer ontspannen. Je stresslevel blijft zo hoog dat je lichaam uiteindelijk ‘crasht’. Een burn-out.
Steeds meer mensen komen thuis te zitten met een burn-out, onder andere door pesten op het werk. Ook hier kan de vertrouwenspersoon een belangrijke aandeel hebben in het ervaren van veiligheid op de werkvloer.
Discriminatie op de werkvloer
Meer dan 10% van de Nederlandse werknemers voelt zich gediscrimineerd op de werkvloer. Discriminatie op de werkvloer is grensoverschrijdend gedrag en als medewerker kun je hierover in gesprek gaan met een vertrouwenspersoon als je dit hebt ervaren.
Discriminatie gaat over ongelijke behandeling en de lijst op basis waarvan medewerkers gediscrimineerd worden is lang. Discriminatie op de werkvloer vindt onder andere plaats op basis van:
- Geslacht;
- Achtergrond;
- Religie;
- Zwangerschap;
- Geaardheid;
- Postuur;
- Leeftijd;
- Diagnose;
- Omvang contract (fulltime/parttime)
- Politieke voorkeur;
- Beperking.
Uiteindelijk is discriminatie op de werkvloer funest voor je bedrijfscultuur. Met de inzet van een vertrouwenspersoon voorkom je escalaties.
Oplossen van psychosociale arbeidsbelasting
Psychosociale arbeidsbelasting is niet iets wat je direct ‘oplost’. Het is een onderwerp waar je tijd en aandacht aan moet besteden als werkgever. Organisaties zijn wettelijk verplicht om een PSA-beleid te schrijven. Psychosociale arbeidsbelasting (of afgekort: PSA) is er namelijk altijd, maar het is van belang dat deze niet te hoog wordt. Het gaat over werkdruk en een veilige werkomgeving. Een vertrouwenspersoon kan een belangrijke toevoeging zijn in het onderdeel van een veilige werkomgeving.
Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 16% van de werkzame Nederlanders te maken krijgt met ongewenst gedrag op de werkvloer. Ongewenst gedrag vindt plaats op verschillende manieren, denk hierbij aan pesten, buitensluiten, discriminatie of seksuele intimidatie.
Als het wetsvoorstel voor de wijziging in de Arbowet wordt doorgevoerd, zijn alle bedrijven verplicht om hun werknemers toegang te geven tot een vertrouwenspersoon. De overheid wil medewerkers beschermen als het gaat om een veilige werkklimaat. Een vertrouwenspersoon is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom ontwikkelt de overheid informatiematerialen voor het aanstellen van een vertrouwenspersoon.
Waarom een extern vertrouwenspersoon?
Organisaties hebben de keuze om een interne of een externe vertrouwenspersoon aan te bieden. Het optimale is wanneer je beide aanbiedt. Het voordeel van een intern persoon kan zijn dat deze de organisatie en medewerkers goed kent. Dit kan echter ook direct een nadeel zijn.
Je kiest voor een extern vertrouwenspersoon via Veilig en Vertrouwd om de volgende redenen:
- Neutraliteit;
- Altijd iemand beschikbaar, ook bij geen klik;
- Geen opleidingskosten van interne mensen;
- Meerdere talen;
- Ervaren professionals.
Wij werken ook samen met interne vertrouwenspersonen van organisaties. Bijvoorbeeld als sparring partner bij een complexe case of als de interne vertrouwenspersoon zelf een vertrouwenspersoon nodig heeft.
Bekijk video
Er zijn best wat redenen om te kiezen voor een extern vertrouwenspersoon.
Benieuwd welke? Bekijk dan deze video waarin Marije precies uitlegt waarom steeds meer organisaties kiezen voor een extern vertrouwenspersoon van Veilig en Vertrouwd.
Het is niet alleen voordeliger, maar er zijn meer redenen waarom het een goede keuze is!
Zo gaan wij te werk
Wanneer een organisatie zich aansluit bij Veilig en Vertrouwd zijn de stappen als volgt:
- Flyer voor medewerkers
De organisatie ontvangt een flyer waarin duidelijk beschreven staat in welke gevallen je wel en niet in gesprek kunt gaan met een vertrouwenspersoon. Vervolgens wordt stap voor stap beschreven hoe je een melding doet. Zodra de organisatie is aangesloten kunnen de medewerkers dezelfde dag nog een melding doen. - Melding bij trends
Wanneer er in een korte tijd meerdere meldingen binnenkomen die verband houden met elkaar nemen we contact op. - Jaarverslag
De organisatie ontvangt jaarlijks een overzicht met hierin het aantal meldingen en de aard van deze meldingen, onderverdeeld in vaste categorieën: pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, integriteit of agressie. - Sparring partner
Speelt er iets binnen de organisatie waarvan je niet goed weet hoe je hiermee omgaat? Dan mag de contactpersoon van de aangesloten organisatie altijd contact opnemen om te overleggen.
Onze werkwijze is snel en eenvoudig en daarnaast staan we altijd open voor overleg om jouw organisatie maatwerk te kunnen bieden.
Voordelen van een externe vertrouwenspersoon
Wat kost een externe vertrouwenspersoon?
Wanneer de wetswijziging in de Arbowet wordt goedgekeurd is een vertrouwenspersoon verplicht voor elke werkgever.
Een organisatie heeft de keuze om een interne vertrouwenspersoon aan te stellen of een interne. Een interne vertrouwenspersoon heeft echter wel een opleiding nodig van vaak een dag of drie. De kosten daarvan lopen al snel op tot €2000,-. Plus de tijd dat iemand zijn eigen werkzaamheden niet kan uitvoeren. Daarnaast is het voor kleine organisaties (<30 medewerkers) eigenlijk niet te doen om een collega deze rol te geven vanwege de neutraliteit.
De kosten van een externe vertrouwenspersoon zijn daarom in verhouding laag. Bij Veilig en Vertrouwd betaal je een vast jaarbedrag. Voor organisaties tot 50 medewerkers is dat €275,-. Hiermee staat er altijd iemand stand-by voor je medewerkers. Voor een consult betaal je een vast bedrag van €125,-. De meeste issues zijn opgelost in één á twee sessies.
Bekijk hieronder onze overige pakketten en tarieven.
Onze tarieven
Tarieven van onze pakketten
Wij werken met vaste en transparante tarieven. Je betaalt een vast, bedrag per jaar waarmee de gehele organisatie toegang krijgt tot een vertrouwenspersoon. Maken medewerkers gebruik van onze externe vertrouwenspersonen, dan betaal je een vaste prijs per consult.
Ons vaste tarief per consult is €125,-. De eerste intake is altijd kosteloos.
€275,- per jaar
Alle medewerkers toegang tot een extern vertrouwenspersoon. Jaarabonnement, per jaar opzegbaar.
€375,- per jaar
Alle medewerkers toegang tot een extern vertrouwenspersoon. Jaarabonnement, per jaar opzegbaar.
€475,- per jaar
Alle medewerkers toegang tot een extern vertrouwenspersoon. Jaarabonnement, per jaar opzegbaar.
Wil je alle medewerkers toegang tot onze gecertificeerde en ervaren vertrouwenspersonen? Vraag dan een offerte aan via onderstaande knop, dan komen wij zo snel mogelijk bij je terug met de offerte.