Extern vertrouwenspersoon inhuren

Altijd een externe vertrouwenspersoon beschikbaar voor alle medewerkers

Altijd een externe vertrouwenspersoon beschikbaar voor alle medewerkers

Externe vertrouwenspersoon voor jouw organisatie
Vertrouwd door o.a. deze bedrijven en instanties
rappr
sanidrome
waterlijn-logo
floorpassion-logo-rgb
logo
logo-intratuin
Gemeente-zwolle.png
Logo_geo_energie-removebg-preview
rappr
sanidrome
waterlijn-logo
floorpassion-logo-rgb
logo
logo-intratuin
Gemeente-zwolle.png
Logo_geo_energie-removebg-preview

Externe vertrouwenspersoon inhuren bij Veilig en Vertrouwd

Een externe vertrouwnespersoon inhuren bij Veilig en Vertrouwd is een verstandige keuze. De cijfers spreken voor zich als het gaat over onveiligheid op de werkvloer. Zo’n 16% van de werkzame Nederlanders ervaart grensoverschrijdend gedrag. Denk hierbij aan discriminatie, pesten, (seksuele) intimidatie of agressie. Medewerkers ervaren op deze manier een onveilige werkomgeving, een belangrijke oorzaak van stress. Overmatige blootstelling aan stress zorgt uiteindelijk voor uitval en ziekte van de medewerker.

Daarom vindt de Nederlandse Overheid het belangrijk dat hier verplicht beleid op gevoerd wordt door werkgevers. Een manier om te voldoen aan het verplichte beleid is het inhuren van een extern vertrouwenspersoon. Het is ook mogelijk om een interne vertrouwenspersoon aan te wijzen, een vertrouwenspersoon in bedrijf. Een combinatie van beide is het meest ideaal. Op deze manier geef je medewerkers zelf de keuze bij wie ze terecht willen met hun verhaal.

Het belang van een gezonde werkcultuur

Een gezonde en veilige werkomgeving is een recht van iedere medewerker. Een veilige werksfeer zorgt uiteindelijk voor:

  • Lager ziekteverzuim
  • Behoud van goed personeel
  • Goed werkgeverschap

Het is de taak van iedere werkgever om te zorgen voor deze veilige werkplek. Het creëren van een veilige werkomgeving kan op verschillende manieren, die idealiter gecombineerd worden.

Wettelijke verplichting

‘Is een vertrouwenspersoon wettelijk verplicht?’, is een vraag die ons vaak gesteld wordt. Een direct antwoord op deze vraag is: nee. Maar dat vraagt wel wat meer toelichting. Puur het aanstellen van een vertrouwenspersoon is nog niet verplicht, maar een werkgever is wel verplicht om beleid te voeren op het gebied van PSA. Dat staat voor Psychosociale Arbeidsbelasting. In dit beleid beschrijft een werkgever hoe hij omgaat met werkdruk, stress en een hoe een hij streeft naar een veilige werkomgeving voor iedereen. Een onderdeel van dit beleid kan de vertrouwenspersoon zijn. Daarnaast ligt er op dit moment een wetsvoorstel klaar om een vertrouwenspersoon verplicht te maken. Deze wet moet echter nog worden aangenomen door de Eerste Kamer. Wanneer de Eerste Kamer instemt met deze wet is een vertrouwenspersoon wel verplicht voor elke werkgever.

 

Zo werken wij

Onze vertrouwenspersonen

Bij Veilig en Vertrouwd werken we met een team van ervaren en LVV-gecertificeerde vertrouwenspersonen. Deze mensen zijn opgeleid om neutraal te luisteren en ze zijn gewend aan het omgaan met complexe situaties. Het is niet zozeer van belang of een vertrouwenspersoon ervaring heeft in een specifieke branche. De issues die gemeld worden zijn altijd mensgericht en wanneer bedrijfsinformatie van belang is, zal de melder dit altijd toelichten. Wat voornamelijk van belang is zijn karaktereigenschappen van de vertrouwenspersoon denk aan: empathie, toegankelijkheid, betrouwbaarheid en rijk aan levenservaring.

Wat kost een extern vertrouwenspersoon?

In vergelijking met een zieke werknemer vallen de kosten van een extern vertrouwenspersoon heel erg mee. Ook wanneer je de kosten van het inhuren van een externe vertrouwenspersoon zet tegenover opleidingskosten van een interne collega, is het voordelig. Een inter persoon zal na de opleiding ook tijd moeten besteden aan gesprekken waardoor hij niet beschikbaar is voor de eigen werkzaamheden.

Bij Veilig en Vertrouwd werken we met een vast jaartarief voor het beschikbaar stellen van externe vertrouwenspersonen, op basis van het aantal medewerkers van de organisatie. Deze pakketen vindt je onderaan deze pagina. Daarnaast betaal je een vast bedrag van €125,- per consult. Ongeacht hoe lang dit consult duurt en inclusief eventuele reiskosten.

Waarom organisaties kiezen voor Veilig en Vertrouwd:

  • Makkelijk en snel geregeld
    Offerte akkoord? Medewerkers kunnen dezelfde dag al een melding doen.
  • Voordelige en vaste tarieven
    Weet waar je aan toe bent, geen onverwachte kosten.
  • Persoonlijk contact
    Korte lijntjes en altijd de mogelijkheid voor de organisatie om kosteloos een situatie te overleggen.
  • Flexibiliteit en stabiliteit vertrouwenspersonen
    Melders kiezen uit een pool van vertrouwenspersonen waardoor er altijd iemand beschikbaar is.
  • Vertrouwenspersonen in meerdere talen
    Wij bieden vertrouwenspersonen die meerdere talen spreken onder andere: Engels, Pools en Marokkaans.
  • Meerdere diensten
    Je kunt ook bij ons terecht voor een klachtenregeling en externe klachtencommissie. Alles onder één dak, wel zo prettig.

Werkwijze van onze vertrouwenspersonen

De werkwijze van onze vertrouwenspersonen is als volgt; zodra wij een melding ontvangen neemt de vertrouwenspersoon binnen 24 uur (werkdagen) contact op voor een korte intake. Tijdens deze intake wordt kort besproken wat het issue is en of dit thuishoort bij de vertrouwenspersoon. Als dit het geval is plannen de melder en de vertrouwenspersoon samen een afspraak in. Deze afspraak kan online of fysiek plaatsvinden, net wat de melder hierin prettig vindt.

Tijdens de afspraak wordt verder ingegaan op het issue en wordt besproken wat vervolgstappen richting een oplossing zijn. De melder blijft altijd in de lead tijdens een traject. De vertrouwenspersoon is ondersteunend. De route die vaak wordt gevolgd is dat de vertrouwenspersoon en de melder eerst een afspraak met z’n tweeën hebben. Een volgende afspraak is vervolgens intern met de personen die betrokken zijn bij het issue. De vertrouwenspersoon kan ook aanwezig zijn bij zo’n afspraak ter ondersteuning van de melder. Tot slot zorgt de vertrouwenspersoon voor goede nazorg en checkt bij de melder of het traject naar wens is verlopen.

Taken vertrouwenspersoon:

  • Luisterend oor bieden;
  • Vervolgstappen bespreken;
  • Ondersteunend zijn;
  • Nazorg verlenen.
Hoe waarborgen wij de privacy?

Wij garanderen melders dat wij hun gegevens niet doorgeven aan de organisatie, tenzij zij anders wensen. Bij het maken van een melding geeft de melder wel contactgegevens door (telefoonnummer of e-mailadres) omdat we toch contact op moeten nemen. We garanderen echter dat deze gegevens niet bij de werkgever terechtkomen. De aangesloten organisatie ontvangt van ons jaarlijks een beknopt verslag. In dit verslag staan echter alleen aantallen van de hoeveelheid mensen en die zich hebben gemeld en het aantal gesprekken dat zijn gevoerd. Daarnaast wordt de aard van de melding genoteerd; dus of het gaat om pesten, integriteit, intimidatie, agressie of discriminatie. Deze informatie is niet herleidbaar naar de melders.

De facturen die de organisatie ontvangt voor gevoerde gesprekken bevatten geen gegevens van de melder. Op deze manier garanderen wij de privacy en anonimiteit van de medewerkers die een melding maken.

Omdat Veilig en Vertrouwd een signaleringsfunctie heeft nemen we alleen contact op met de organisatie als er een trend zichtbaar is in de meldingen. Wat wij op zo’n moment mogen communiceren is afhankelijk van wat de melders wensen. Een mogelijk scenario is dat wij meerdere meldingen binnen korte tijd ontvangen met als aard ‘pesten’. Wij zorgen door gesprekken met onze vertrouwenspersoon dat we goed op de hoogte zijn van de situatie binnen een organisatie en het sentiment onder de melders. Daarna nemen wij contact op met de contactpersoon van de organisatie om hierover in gesprek te gaan.

Veilig en Vertrouwd en haar vertrouwenspersonen hebben ook een algemene geheimhoudingsplicht. We communiceren nooit extern over de meldingen die wij ontvangen.

Bekijk video

4 voordelen van extern inhuren

Er zijn best wat redenen om te kiezen voor een extern vertrouwenspersoon.

Marije legt precies uit waarom steeds meer organisaties kiezen voor een extern vertrouwenspersoon van Veilig en Vertrouwd.

Het is niet alleen voordeliger, maar er zijn meer redenen waarom extern inhuren een goede keuze is.

 

Voordelen van het inhuren van een externe vertrouwenspersoon

Ervaren en gecertificeerde vertrouwenspersonen Onze vertrouwenspersonen zijn goed opgeleid en volledig gecertificeerd. Omdat ze ervaren vertrouwenspersoon zijn weten ze precies wat ze moeten doen. Volledig onafhankelijk en vertrouwelijk Met een extern vertrouwenspersoon hebben medewerkers het gevoel dat ze echt onafhankelijk en vertrouwelijk hun verhaal kwijt kunnen. Voorkom dure opleiding/ bijscholing kosten Bespaar tijd en kosten voor de opleidingen en opfriscursussen van interne vertrouwenspersonen. En wat als je enige vertrouwenspersoon vertrekt?
Engels, Pool en Marokkaans extern vertrouwenspersoon

Vertrouwenspersoon in meerdere talen

Wanneer je een extern vertrouwenspersoon inhuurt via Veilig en Vertrouwd hebben  medewerkers de keuze uit een pool met vertrouwenspersonen. We bieden ook externe vertrouwenspersonen met een zeer goede beheersing van de Engelse, Poolse en Marokkaanse taal. Onze Engelse, Poolse en Marokkaanse sprekende vertrouwenspersonen kunnen (door internationale ervaring of afkomst uit Engels, Pools of Marokkaans land) gesprekken op inhoud voeren met medewerkers. Op deze manier is er geen sprake van een taalbarrière en kan snelt tot een oplossing worden gekomen.

Speciaal voor Engelse, Poolse en Marokkaanse talige medewerkers hebben we een Engelse, Poolse en Marokkaanse informatieflyer en een meldingspagina.

Tarieven van onze pakketten

Wij werken met vaste en transparante tarieven. Je betaalt een vast, bedrag per jaar waarmee de gehele organisatie toegang krijgt tot een vertrouwenspersoon. Maken medewerkers gebruik van onze externe vertrouwenspersonen, dan betaal je een vaste prijs per consult.
Ons vaste tarief per consult is €125,-. De eerste intake is altijd kosteloos.

Pakket 1-50 medewerkers

€275,- per jaar

Alle medewerkers toegang tot een extern vertrouwenspersoon. Jaarabonnement, per jaar opzegbaar.

Vraag informatie/ offerte aan
Pakket 51-100 medewerkers

€375,- per jaar

Alle medewerkers toegang tot een extern vertrouwenspersoon. Jaarabonnement, per jaar opzegbaar.

Vraag informatie/ offerte aan
Pakket 100+ medewerkers

€475,- per jaar

Alle medewerkers toegang tot een extern vertrouwenspersoon. Jaarabonnement, per jaar opzegbaar.

Vraag informatie/ offerte aan
Vraag een offerte aan

Wil je alle medewerkers toegang tot onze gecertificeerde en ervaren vertrouwenspersonen? Vraag dan een offerte aan via onderstaande knop, dan komen wij zo snel mogelijk bij je terug met de offerte.

Wij hechten grote waarde aan het beschermen van je persoonsgegevens. Daarom maken we zeer beperkt gebruik van cookies. Lees onze Cookie Policy.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet