Uitleg

Ziekteverzuim door te hoge werkdruk

Ziekteverzuim is een grote kostenpost voor de werkgever. Ziekteverzuim oorzaken lopen uiteen, maar een (te) hoge werkdruk is nog steeds reden nummer één voor de medewerker om zich ziek te melden.

Veilig en Vertrouwd

Wat is werkdruk?

Werkdruk an sich is niet direct slecht. Mensen hebben een bepaalde werkdruk nodig om goed te presteren en alert te blijven. Je hebt een bepaalde trigger of urgentie nodig om je werk goed te blijven doen.

Wanneer je als medewerker een (te) hoge werkdruk gaat ervaren wordt het wel oppassen geblazen. Je kunt een te hoge werkdruk ervaren als de balans tussen de werkbelasting en de belastbaarheid van de medewerker verstoord raakt.

Wanneer de medewerker een te hoge werkdruk ervaart is het afhankelijk van de persoon hoe daarop wordt gereageerd. Sommige mensen kunnen hier heel goed mee omgaan en duidelijk hun grenzen aangeven en dit ook communiceren. Het is dan echter wel aan de organisatie om daar ook daadwerkelijk gehoor aan te geven. Wanneer hier geen gehoor aan wordt gegeven zal een mondige medewerker eerder de keuze maken om te vertrekken.

In andere gevallen gaan medewerkers juist harder werken om controle (terug) te krijgen of uit wanhoop om toch aan bepaalde eisen te voldoen. Deze medewerkers gaan uiteindelijk richting een burn-out.

Hoe ontstaat een hoge werkdruk?

De oorzaken van werkdruk verschillen. We sommen er hier een paar voor je op. Denk bijvoorbeeld (te) hoge taakeisen, te hoog werktempo, een gebrek aan kennis en vaardigheden, gebrek aan ondersteuning, slechte rolduidelijkheid, gebrek aan autonomie in de werkzaamheden, geen of weinig variatie, gebrek aan zingeving (waar doe je het voor?), onrealistische deadlines, te veel verantwoordelijkheden en ga zo maar door. Eigenlijk alles waardoor een medewerker onder druk komt te staan.

Ervaart een medewerker één of meer van bovenstaande oorzaken? Dan zit deze op de lange termijn uiteindelijk niet meer lekker zijn (werk-)vel.

Waarom moet een werkgever iets doen aan een te hoge werkdruk?

Een werkgever heeft de taak goed voor zijn personeel te zorgen. Dit is zelfs wettelijk verplicht. Hard doorwerken lijkt misschien een goed idee als het gaat om de productiviteit, maar als medewerkers hierdoor een te hoge werkdruk ervaren kost dit je als werkgever op lange termijn alleen maar geld. Het risico dat medewerkers uiteindelijk thuis komen te zitten met burn-out klachten is groot.

Ziekteverzuim terugdringen is één ding, maar we hopen vooral dat werkgevers uit menselijkheid oog hebben voor de werkdruk bij hun medewerkers. En natuurlijk komt niet al het ziekteverzuim door een te hoge werkdruk.

Hoeveel ziekteverzuim is normaal? Dit reken je voor jouw organisatie als volgt uit:

Zieke werknemers / totaal werknemers x 100 = verzuim­percentage

Het gemiddelde verzuim­percentage in Nederland ligt meestal tussen de 3 en 6 procent.

Ziekteverzuim door te hoge werkdruk

Niet alleen een te hoge werkdruk zorgt voor een hoog ziekteverzuimpercentage. Zo zijn er natuurlijk meer oorzaken waarom medewerkers zich ziek melden. Volgens de cijfers van het CBS zijn andere oorzaken van werkgerelateerd verzuim: te lang achter de computer, emotioneel te zwaar werk of een arbeidsongeval.

Zijn medewerkers eenmaal ziek vanwege een te hoge werkdruk, dan blijven ze ook relatief lang weg, dat blijkt uit dit artikel. Gemiddeld genomen zijn zij 38 dagen niet inzetbaar.

Ontslag door ziekteverzuim kan niet zomaar. In ieder geval niet de eerste twee jaar. Tevens zitten er aan het ontslaan van een zieke medewerker heel veel regels.

Wat kan je doen tegen te hoge werkdruk?

Het is als werkgever belangrijk om in te grijpen bij een te hoge werkdruk. Het is als eerste belangrijk dat je zorgt voor een open en veilig werkklimaat, waar medewerkers op een prettige manier met elkaar omgaan. Als er dan een keer iets speelt, of de druk dreigt op te lopen, dan communiceren medewerkers hierover zodat je dit op kunt lossen.

Daarnaast is het een goed idee om openlijk aandacht te geven aan het thema werkdruk. Bespreek het met een OR (of anders een groep willekeurige collega’s). Bespreek wat er onder werkdruk wordt verstaan en wat goede maatregelen zijn om het te beheersen.

Om de huidige situatie in kaart te brengen kun je een medewerkers(tevredenheids-)onderzoek laten uitvoeren door een onafhankelijk bureau. Hiermee heb je direct inzicht in de situatie op dit moment en weet je hoe urgent het is om direct actie te ondernemen.

Tot slot is het belangrijk om dit te blijven toetsen bij de medewerkers. Zitten ze nog goed in hun werk en blijft de werkdruk oké? Voer zo’n onderzoek jaarlijks uit en bespreek dit onderwerp ook standaard in bijvoorbeeld functioneringsgesprekken.

De overheid heeft daarnaast handige tipkaarten ontworpen, met tips ter voorkoming van werkstress en burn-out.

Een vertrouwenspersoon inhuren tegen een te hoge werkdruk

Volgens de onderzoeken ervaart een deel van de medewerkers werkdruk vanwege grensoverschrijdend gedrag van collega’s. Dat kan bijvoorbeeld gaan over leidinggevenden die intimideren, collega’s die elkaar vliegen afvangen vanwege de prestatiecultuur, pestgedrag, buitensluiten of toegeschreeuwd worden omdat deze personen ook weer onder te hoge druk staan.

In deze gevallen is het belangrijk om medewerkers een vertrouwenspersoon aan te bieden. Met de vertrouwenspersoon ga je in gesprek zodra je grensoverschrijdend gedrag hebt ervaren. Je hebt je onveilig gevoeld en weet niet hoe je dit het beste kunt bespreken. De vertrouwenspersoon kan de medewerker hierbij ondersteunen.

Op deze manieren kan onrust en onveiligheid uit de lucht worden gehaald. Wanneer zaken niet boven water komen en niet worden besproken gaan ze smeulen. Medewerkers zullen dan uiteindelijk vertrekken of thuis komen te zitten. In gesprek gaan zorgt er uiteindelijk voor dat de medewerker zich gehoord voelt en issues worden besproken.

Extern vertrouwenspersoon inhuren?

Veilig en Vertrouwd geeft jouw medewerkers 24/7 toegang tot een gecertificeerd extern vertrouwenspersoon.

 

Andere relevante blogs

We hebben meer inspirerende blogs geschreven. Hiernaast staan er twee waarvan we verwachten dat ze in de smaak vallen.

Bekijk alle blogs