Uitleg

3 redenen voor een externe vertrouwenspersoon

Op dit moment is het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon volgens de Nederlandse wetgeving nog niet verplicht. Met de nadruk op nóg, want de wetgeving om dit wél verplicht te maken ligt al klaar.

twee vrouwen aan tafel met een kopje koffie voor zich

Er zijn organisaties die vanwege de wetgeving kiezen voor een externe vertrouwenspersoon. Ze willen voldoen aan het PSA-beleid (Psychosociale Arbeidsbelasting). Een manier oom dat te doen is het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon.

Maar even los van wetgeving zijn er natuurlijk veel meer goede redenen waarom je een externe vertrouwenspersoon aanstelt.

We zetten de belangrijkste voor je onder elkaar:

 

1. Goed werkgeverschap

Met stip op 1; goed werkgeverschap. Want laten we eerlijk zijn; een goed werkgever, geeft om zijn medewerkers. Een goed werkgever zorgt dat zijn medewerkers zich op hun gemak voelen, en als dat niet zo is, dat ze iemand hebben waarmee ze hierover kunnen praten. En dat is een externe vertrouwenspersoon. In tijden van arbeidskrapte is dit nou nét het punt waar je als werkgever het onderscheid maakt. Zorg voor een veilige en prettige werksfeer, waar werknemers voelen gezien en gehoord worden. Op deze manier blijven mensen langer loyaal en presteren ze beter. Gewoon een feitje.

 

2. Ziektewinst

De ziektecijfers door werk gerelateerde-problemen zijn niet mals. En nee, we zeggen niet dat al deze werk gerelateerde-problemen op te lossen zijn door een vertrouwenspersoon. Maar een deel misschien wel. Er zijn veel oorzaken aan te wijzen waarom mensen (tijdelijk) thuis komen te zitten. En voor een deel van de mensen geldt dat ze liever ziek thuisblijven, dan dat ze terugkeren op de werkvloer. Dit heet ziektewinst. En dan gaat er iets mis. In 2022 had 5% van alle (lees: alle!) ziekmeldingen op de werkvloer te maken met grensoverschrijdend gedrag (bron: CBS). Als je even gaat omrekenen wat een gemiddelde ziekmelding de werkgever kost, dan gaat het om veel geld. Heel veel geld. Volgens mij wil je zulke situaties als werkgever ten alle tijden voorkomen.

 

3. In geval van conflict

Dit punt staat in verband met de wetgeving, maar we lichten hem graag nog even extra toe. Als werkgever ben je verplicht om beleid te voeren op de psychosociale arbeidsbelasting van je medewerkers. Je moet kunnen aantonen dat je hier aandacht aan besteed als werkgever. In het geval van een conflict sta je als werkgever dan ook sterker wanneer je medewerkers de mogelijkheid hebt gegeven om met een externe vertrouwenspersoon in contact te komen. Uiteraard is dit voor de medewerker zelf ook veel prettiger. De externe vertrouwenspersoon kan adviseren en ondersteunen.

 

Kortom, er zijn genoeg redenen om je medewerkers een externe vertrouwenspersoon aan te bieden.  Bij Veilig en Vertrouwd heb je dit snel en eenvoudig geregeld.

Extern vertrouwenspersoon inschakelen?

Met ons Vertrouwenspersoon Pakket hebben jouw medewerkers 24/7 toegang tot een gecertificeerd extern vertrouwenspersoon.

Andere relevante blogs

We hebben meer inspirerende blogs geschreven. Hiernaast staan er twee waarvan we verwachten dat ze in de smaak vallen.

Bekijk alle blogs

Wij hechten grote waarde aan het beschermen van je persoonsgegevens. Daarom maken we zeer beperkt gebruik van cookies. Lees onze Cookie Policy.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet